strona główna strona główna      sitemap sitemap      pomoc pomoc   
OKE Lód1
OKE Lód1
  ikonaEgzaminy     ikonaEgzaminatorzy     ikonaPrzekazywanie danych     ikonaBadania
szukaj:
spacer
 
panel dyrektora

panel ucznia

panel egzaminatora

panel obserwatora

ewd

bip

RSS SP i GIM

RSS MAT

RSS ZAW


bip
 
koniec menu
© Copyright by OKE Łódź
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer
  spacer
Egzaminy \ Egzamin gimnazjalny    drukuj 
 
spacer spacer spacer spacer spacer
     

EGZAMIN GIMNAZJALNY

Co warto wiedzieć o egzaminie gimnazjalnym?

Egzamin gimnazjalny jest

  • powszechny i wszyscy uczniowie klas trzecich gimnazjum muszą do niego przystąpić
  • obowiązkowy, bo przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły
  • przygotowany w formie pisemnej – testy egzaminacyjne mają postać kilkunastostronicowej broszury
  • przeprowadzany w gimnazjum w czasie trzech kolejnych dni
  • części humanistyczna i matematyczno-przyrodnicza trwają po 150 minut; część egzaminu z języka obcego nowożytnego trwa 60 minut na każdym z poziomów: podstawowym i rozszerzonym

Egzamin gimnazjalny

  • bada, w jakim stopniu uczeń opanował umiejętności ważne w życiu codziennym i przydatne w zdobywaniu wiedzy w szkole, np. wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji
  • sprawdza wiadomości istotne dla przedmiotów humanistycznych, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz dla języka obcego nowożytnego
  • pozwala na porównanie osiągnięć danego ucznia z osiągnięciami innych gimnazjalistów
  • określa mocne strony ucznia, bądź sygnalizuje słabe

Pierwszego dnia gimnazjalista musi się wykazać wiadomościami i umiejętnościami z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Sprawdzane będzie nie tylko rozumienie zamieszczonego tekstu, ale także znajomość utworów literackich lub dorobku autorów, których zgodnie z podstawą programową nie wolno pominąć w procesie kształcenia. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna w formie rozprawki, opowiadania, charakterystyki, opisu lub sprawozdania. Może też być sprawdzane opanowanie przez gimnazjalistę form użytkowych, takich jak podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja, a także list oficjalny, ogłoszenie i zaproszenie.

Drugiego dnia powinien się wykazać wiadomościami i umiejętnościami z zakresu matematyki oraz z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Część matematyczno-przyrodnicza egzaminu sprawdza znajomość faktów, symboli, terminów, wzorów, formuł, oraz opanowanie umiejętności prostych, np. wyszukiwania informacji, rozpoznawania typów obiektów, zjawisk i procesów, a także opanowanie umiejętności złożonych, często ponadprzedmiotowych, takich jak rozumowanie wymagające krytycznego myślenia (m.in. na podstawie znajomości metodyki badań przyrodniczych), wykrywanie współzależności elementów lub procesów oraz związków przyczynowo-skutkowych i funkcjonalnych, stosowanie zintegrowanej wiedzy we własnych strategiach rozwiązywania problemów.

Trzeciego dnia gimnazjalista musi się wykazać wiadomościami i umiejętnościami z języka obcego nowożytnego. Gimnazjalista dokonuje wyboru jednego z siedmiu języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego, z zastrzeżeniem, że gimnazjalista może wybrać tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego. Ta część egzaminu ma dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony.
Zestaw zadań egzaminacyjnych z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym obejmuje następujące części:
- rozumienie ze słuchu,
- rozumienie tekstów pisanych,
- znajomość funkcji językowych,
- znajomość środków językowych,

natomiast na poziomie rozszerzonym:
- rozumienie ze słuchu,
- rozumienie tekstów pisanych,
- znajomość środków językowych,
- wypowiedź pisemna.

Informator
W informatorze oprócz podstawy prawnej egzaminu podano jego zwięzły opis oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. W zestawach egzaminacyjnych mogą wystąpić także zadania innego typu oraz zadania odnoszące się do innych wymagań edukacyjnych spośród określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

 
spacer spacer spacer spacer spacer
spacer
spacer spacer